Door weilanden en duinen

Afgelopen jaren was ik een trouw bezoeker van de tochten van WS78. Dit jaar heb ik op zaterdagen vaak wat anders te doen, waardoor ik niet altijd present kan zijn. Daarom duurde het tot de derde tocht op 11 november voordat ik kon deelnemen. En dit keer liep ik geen veertig. Mijn zoon Lucas liep mee en die heeft nu eenmaal geen routine om die afstand te lopen. Met zijn wat tragere tempo zou het toch lastig worden om op tijd binnen te zijn.

Rond half negen arriveerden we in het startbureau in Heiloo. Na het inschrijven ging ik op zoek naar consumptiemunten, maar toen bleek dat er alleen maar koffie en thee beschikbaar was. Voor mij geen probleem, maar Lucas wilde cola en die moest ik maar tevreden stellen met een beker thee. Omdat het een zwaar parkoers was, konden we al om kwart voor negen starten. Nadat de massa van de veertig weg was, ging ik met Lucas op pad voor onze twintig.

Na wat straten door een villawijk, liepen we via een bos Heiloo uit. Daarna begonnen we aan een lange wandeling langs de Egmonder Binnenvaart. We volgden een graspad met regelmatig kleine bruggetjes en opstapjes over houten hekken. Het moet gezegd: in deze omgeving is veel aandacht besteed aan het openstellen van grasstroken langs weilanden voor wandelaars. Nadeel van de vele hekken is dat we geen tempo konden lopen.

Onderweg trof ik verschillende bekende wandelaars, zoals Corné en Miranda. Met hen gingen we op weg naar Egmond aan den Hoef. Hier was ik in september nog om een bedevaartswandeling te verkennen. Ook nu liepen we rond het fundamenten van het verdwenen slot, waarvan alleen de slotkerk intact is gebleven. Langs de molen zonder wieken gingen we op weg naar Egmond aan Zee. Voordat we de soep/koffierust bereikten moesten we eerst rechtsaf het duin op. Daar hadden we een schitterend uitzicht op het vlakke land van Noord-Holland. Bij de rust in het jongerencentrum gingen we er goed voor zitten. Eerst een bekertje uiensoep en toen nog een koffie. Lucas wilde een worst en ik nam een broodje

Na de rust volgde eerst een wandeling naar het centrum van Egmond aan Zee en daarna gingen we via het voormalige tehuis voor oud-zeevarenden de duinen in. Eerst een pittige klim door mul zand, Verscheidene wandelaars hadden daar behoorlijk moeite mee. Daarna doorkruisten we de duinen. We hadden een schitterend uitzicht op Egmond aan Zee en in de verte was een regenboog zichtbaar. Dit was een voorbode voor de regen die op ons afkwam. Gelukkig konden we volstaan met een paraplu.

Na ruim 15 kilometer kwamen we aan op de Schulpweg, waar we gingen rusten in restaurant Nieuw Westert. Dit ligt vlakbij de Adelbertusakker, de plek waar St. Adelbert, een metgezel van St. Willibrord, in de 8e eeuw preekte en werd begraven. Deze plek had ik zes weken geleden nog bezocht, nu liepen we er langs op weg naar Egmond Binnen. De fruitpost was in de buurt van de abdij en de hervormde kerk, in een gebouwtje dat tijdens de oorlogsjaren dienst deed als noodkerkje van de paters van de abdij. Daarvoor werd het gebouwtje anderhalve meter uitgebreid en voorzien van een torentje. Na deze rust liepen we niet langs de abdij, maar volgden we het monnikenpad door de weilanden. Ook nu moesten we weer de nodige hekjes passeren en ook nog een glad bruggetje over een vaart. Na ruim 20 kilometer keerden we terug in Het Trefpunt. Na een kop koffie en een cassis gingen we rond half drie naar huis.

Graag had ik ook de andere twintig kilometer gelopen. Voor mijn gevoel heb ik maar een halve tocht gelopen en ook al was het een pittig parkoers, ik had graag nog meer door de duinen gezwoegd. De parkoersbouwers Carla de Jong en Johan Wolvers waren er in geslaagd een pittige tocht neer te zetten.

Links:

Bewaren

Bewaren

Een Reactie op “Door weilanden en duinen

  1. Hoi Mari,

    De twintig kilometer die je gemist hebt waren nog veel pittiger, heel veel mul zand, maar ook wel weer erg mooi. Dwars door de duinen tussen Egmond aan Zee en Bergen. Ik was rond half zes binnen en toen moesten er nog circa twaalf wandelaars komen. En ook wij hebben het niet droog gehouden. Fikse bui nabij Wimmenum (met regenboog…).

    Als je het tweede deel nog eens wilt lopen, kun je wellicht de route van Eric gebruiken (via de site van WS78). Ik kan je ook mijn GPS-bestand (GPB of GPX) toesturen als je dat wilt…

    Groetjes en leuk je toch nog even gezien te hebben bij de soeppost…

    Roland

Geef een reactie

