Kennedymars Haaksbergen terug op de Markt

Op vrijdagavond 21 september 2018 ging ik met de trein op weg om deel te gaan nemen aan de Kennedymars van Haaksbergen, mijn vijfde en laatste Kennedymars van het jaar. Onderweg regende het flink en daarmee had het weer veel weg van drie jaar geleden, toen ik voor het laatst in Haaksbergen was. Tot Hengelo verliep de reis voorspoedig, maar daar bleek de bus net weg te zijn. Ik nam een kop koffie en wachtte op de volgende bus. Daar trof ik enkele andere wandelaars aan, zoals Jannie Bos, die zich na lang blessureleed het voor het eerst weer ging wagen aan de lange afstand. De bus voerde langs enkele dorpen die we vroeger met de Kennedymars doorkruisten. Tegen kwart voor negen arriveerden we in Haaksbergen.

Voor de start
Omdat Theater Kappen vanwege een verbouwing niet beschikbaar was, keerde de Kennedymars na drie jaar weer terug naar de Markt. Daar troffen we twee kleine tenten aan, één voor het Rode Kruis en één voor de wandelaars. De aanmelding was binnen in de hal van het gemeentehuis. Daar kreeg ik mijn stempelkaart uitgereikt. De naburige raadszaal was open en alle zitplaatsen waren inmiddels ingenomen door wandelaars. Hier was het tenminste behaaglijk. Buiten regende het en de kleine tent van de organisatie nodigde bepaald niet uit om daar te gaan zitten. Onze tassen konden we kwijt in een zwarte tent, waarin ook het Rode Kruis zijn intrek had genomen. Tegen tien uur ging iedereen naar buiten om zich klaar te maken voor het vertrek. De burgemeester en de voorzitter van de organisatie hielden een korte speech, maar waren niet te verstaan. Even vóór 10 uur werden we weggeschoten.

Haaksbergen-Enschede (22,9 km)
De start verliep niet vlekkeloos. Direct na de start/finishvlag stonden links en rechts stempelaars opgesteld. Jawel, nadat 10 jaar geleden in Haaksbergen werd gewerkt met veterchips en elektronische matten, was nu de aloude stempelkaart weer helemaal terug. En direct ging het niet helemaal goed. Naast mij werd een kaart gevonden, die een medewandelaar net had verloren! De eerste vier kilometer was zoals altijd een rondje door Haaksbergen en de wijk Veldmaat. Langs de weg stond wat publiek met op enkele plaatsen muziek. Het regende nog, maar met een regenjas en een paraplu was het goed te doen. We liepen noordwaarts richting Boekelo en Enschede. Tussen de buien door was er genoeg te zien, het was bijna volle maan. Ik liep een eindje op met een wandelaar die bekende tijdens de jubileumtocht van de LAT van Amersfoort naar Amsterdam als eerste verkeerd te hebben gelopen, met als gevolg dat iedereen bij Soesterberg verkeerd liep! Toen hij versnelde bleef ik oplopen met een wandelaar die deelnam aan de nachtmarathon. Onderweg passeerden we twee rustposten: een kleine drinkpost bij de scouting en in Boekelo een doorlooppost bij de brandweer. Het was donker maar dankzij de maan kon je toch zien dat we door een prachtig gebied liepen. Tegen kwart voor twee naderden we het stadion van FC Twente en het ernaast gelegen Go Planet, waar in het bowlingcentrum de rust was. We kregen een consumptiebon, een banaan en een koek.

Enschede-Haaksbergen (40,8 km).
Om tien over twee gingen we weer verder: terug naar Haaksbergen. Wat nu volgde was een lange route terug naar Boekelo. Nadat we de westrand van het dorp waren gepasseerd was er een rust bij de Spielehof, een boerderij bij een golfbaan. Hier kregen we soep. Daarna volgde een wandeling terug naar Haaksbergen. Al in de verte zagen we de straatverlichting van het viaduct over de N18, de nieuwe verbindingsweg tussen Enschede en Doetinchem. Na de oversteek kwamen we op het bedrijventerrein van Haaksbergen uit, met stip het minst interessante deel van de route. Kort na het passeren van de oude spoorlijn waren we terug op de markt. Naast de witte tent was een zwarte geplaatst met zitplaatsen voor de wandelaars. Ook hier kregen we een consumptiebon, waarvoor ik enkel koude frisdrank kon krijgen. Ik nam afscheid van mijn medeloper. Zijn wandeling zat erop.

Haaksbergen-Alstätte (56,7 km)
In de tent was het te koud om lang te blijven zitten. Nadat ik mijn cola en (eigen) broodje op had, ging ik weer snel verder. De route ging nu oostwaarts in de richting van Buurse. Toen ik buiten Haaksbergen was, werden we opgeschrikt door sirenes van de brandweer. Ondertussen werd het licht en liepen we door de bossen richting Buurse. De schaarse wolken in de lucht waren rood, een prachtig gezicht! Na 8,5 kilometer lopen kwam ik aan bij het restaurant Captain Jack, dat wel uitnodigde voor een iets langere binnenrust. Het was vol toen ik arriveerde. Daarna volgde een wandeling door Buurse en over de Markslagweg richting Duitsland. Over de grens volgden we asfaltwegen richting Alstätte, een dorp waar de laatste jaren veel luxe woningen zijn gebouwd. Bij het naderen van de rust hoorden we de kerkklokken luiden, er was een uitvaart in de kerk. In het lokale café kregen we een grote kom vermicellisoep en een klein sneetje brood met kruidenboter.

Alstätte-Haaksbergen (79,9 km)
Na de rust ging ik verder. Onderweg belde Mike Bertrand, mijn medebeheerder van de Facebookgroep kennedy walkers. Ik deed verslag van mijn bevindingen in Haaksbergen, terwijl Mike nog wat vertelde over de recente doorstart van de Z tot Z-tocht. In Lünten was de rust in Zum Jägerhaus. Voor een klein bedrag kocht ik een stuk vlaai met slagroom. Dit ging er goed in! Ik heb meestal problemen om (meegenomen) brood naar binnen te werken en dan is een dergelijk hartig hapje meer dan welkom!. Na Lünten ging de route terug naar de Nederlandse grens. Op 69 kilometer was er een rust van de organisatie. Hier kregen we frisdrank, suikerbrood en bananen! Er volgde nu nog een lange wandeling door het Haaksbergerveen. Dit keer gingen we niet over de houten vlonderbrug door het veen, maar langs het veen over de fietsroute. Net als overal waren de gevolgen van de voorbije droogte goed te zien. Het veen was behoorlijk uitgedroogd, waaraan de regenbuien van vrijdag weinig hadden kunnen veranderen. Na een korte rust bij de Schaapskooi liep ik verder naar het einde. Bij het naderen van de St. Pancratiuskerk van Haaksbergen begon het te regenen. Waar ken ik dat van? Ook vier weken eerder in Amsterdam gebeurde de mij dit ook! Toen ik werd binnengehaald door Dick Achterkamp begon het harder te regenen en te waaien. Nadat ik mijn oorkonde had ontvangen besloot ik direct te gaan om in het naburige café te gaan zitten. Daar ik had net mijn bestelling gedaan of Brigitte kwam binnen. Een mooie Kennedymars zat erop.

Ondermaats
Net als drie jaar geleden viel het me nu weer op dat de gloriedagen van de Kennedymars van Haaksbergen alweer jaren achter ons liggen. Het aantal deelnemers is teruggelopen en ook de verzorging van de wandelaars is minder dan ik gewend was. De terugkeer naar de Markt was geen succes. Voor de wandelaars was er ’s nachts en overdag slechts een koude tent beschikbaar waar we alleen koude frisdrank konden krijgen. En een goede gelegenheid om je om te kleden met reservekleding uit de tas was er ook niet. De rustplaatsen onderweg waren prima maar je kreeg daar met een consumptiebon alleen wat te drinken. Alleen op de eigen posten in het begin (brandweer Boekelo) en op het einde (na 69 en 76 km) was er naast drinken ook iets eetbaars beschikbaar! Daarentegen was de route wederom prachtig en was de route goed uitgezet. ’s-Nachts werd de locatie van de routebordjes opgelicht met breeklichtjes. Hulde voor de vrijwilligers die de route hadden uitgezet. Voor de organisatie is het te hopen dat zij volgend jaar weer terecht kunnen in het theater of de sporthal. Dit zou de kwaliteit van de tocht enorm ten goede komen! Onderweg hoorde ik enkele wandelaars klagen. Ik vrees dat zij voor het laatst in Haaksbergen zijn geweest. En dat is jammer.

Links:

• De route.
  • Meer foto’s in mijn webalbum.
  • Verslag van Jannie Bos
  • Verslag van Johan en Petra Rommers.