Kruistocht langs Twentse wallen

Tijdens een verblijf in hotel Dinkeloord nabij Denekamp maakten we een wandeling door de mooie omgeving, die doorkruist wordt door de Dinkel. Uitgangspunt voor onze wandeling waren twee routes uit wandelgidsen van uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig: de recente gids Wandelen op de Twentse Wallen van Truus Wijnen en de Twentse Kruistochten van Marycke Naber uit 2015. Door de grote overlap van de routes was het mogelijk om halverwege de wandeling van routeboekje te wisselen. Naast het landschap wilden we ook een kapel en een kerk bezoeken die niet langs de wallenroute van Truus lagen, maar die de wandeling wel extra interessant maakten.

Oale groond
Het startpunt van onze wandeling was het hotel. Via de achteruitgang kwamen uit bij een bospad langs de Dinkel en liepen we daarna het dorpje Beuningen binnen. Bij die naam moesten wij ex-Nijmegenaren allereerst denken aan het grote forensendorp Beuningen, dat jaarlijks een doorkomstplaats is van de Nijmeegse Vierdaagse. Het Twentse Beuningen is veel kleiner. In het landelijk gelegen dorp passeer je de kerk met daarvoor een groot Mariabeeld, café-restaurant ’t Sterrebos en de basisschool Maria. In de gids van Marycke lees ik dat de school in 1975 deze naam kreeg ondanks het feit dat toen het vernoemen naar heiligen al uit de mode was. Naast de hoofdingang bevindt zich ook een Mariabeeld. Beuningen genoot zo’n 10 jaar geleden enige regionale bekendheid omdat hier de regiosoap ‘Van jonge leu en oale groond’ werd opgenomen. Ook de Mariakapel aan de Schoolweg – een betonfietspad – speelde  een prominente rol in de TV-serie.

Heuvelachtig
Na de kapel sloegen we linksaf en volgden nu de wallenroute. Helaas is het niet meer mogelijk om de Austieberg (55 m) te beklimmen, maar dat het landschap enigszins heuvelachtig is konden we wel zien. We passeerden onder meer een leegstaande boerderij en kwamen via de Veldweg uit op de Beuningerstraat. Hier sloegen we rechtsaf en direct linksaf om op weg te gaan naar de Erve Meuleman. Tussen de gebouwen door volgden we een pad door de akkers en kwamen uit bij Erve Riekeman, dat op het moment wordt verbouwd. Even verderop merkten we dat sinds het verschijnen van de gids (vorig jaar) de wandelknooppunten zijn aangepast. Routepaal 72 was nu 73 geworden! Maar dat weerhield ons er niet van om richting de Dinkel te lopen.

Mauritsbrug
Na het passeren van de brug sloegen we linksaf, gingen door het klaphekje en volgden het kronkelpad langs de beek. Onderweg passeerden we de Mauritsbrug, de plek waar prins Maurits in 1597 met zijn troepen de Dinkel is overgestoken. Ter herinnering staat aan de andere oever een kanon. Aan het einde van het pad sloegen we rechtsaf en liepen we Denekamp binnen. We pauzeerden bij het natuurmuseum Natura Docet en bezichtigden ook de collectie, die werd bijeengebracht door de onderwijzer J.B. Bernink. Omdat er regen werd voorspeld braken we hier onze wandeling af en gingen direct terug naar ons hotel.

Denekamp
De volgende ochtend gingen we verder. Nu nam ik de gids Twentse Kruistochten als leidraad. We bezochten de Nicolaaskerk van Denekamp. Het voorste deel is een oude romaanse kerk, die in 1912 werd voorzien van een nieuwe aanbouw aan de achterzijde. Als je de kerk bezoekt zie je dat voor het dagelijks gebruik de uit baksteen opgerichte koepelkerk – het achterdeel – dienst doet. De kerkbanken in het oudere deel worden door gordijnen afgeschermd. Buiten staat een wit beeld dat herinnert aan de aanwezigheid van de zusters Franciscanessen van Denekamp, die buiten het dorp een groot klooster- en internaatcomplex bezaten. We liepen verder en passeerden een supermarkt die sinds kort is overgenomen door topscheidsrechter Björn Kuipers en wordt omgebouwd tot een Jumbo. Even verderop passeerden we een Mariakapel met klok, die dagelijks om 12 uur wordt geluid.

Singraven
Na het passeren van de ringweg van Denekamp kwamen we uit op het landgoed Singraven. We liepen op een brede oprijlaan met uitzicht op het in neoclassicistische stijl opgerichte landhuis. Voor de poort sloegen we rechtsaf om de watermolen te bezichtigen en om een kop koffie te drinken. Daarna keerden we terug en vervolgden de route terug naar hotel Dinkeloord. Het is een prachtig landgoed met diverse mooie doorkijkjes. Na terugkomst pakten we de auto om nog even een bezoek te brengen aan Oldenzaal.

Truus Wijnen, Wandelen op de Twentse Wallen. Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig, 2018. ISBN 9 789078 641698, 128 blz., € 16,95.

Marycke Janne Naber, Twentse Kruistochten. Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig, 2015. ISBN 9 789078 641407, 128 blz, € 16, 95.

Meer foto’s in mijn webalbum.