Langs de forten van Den Helder

Voor veel bezoekers is Den Helder vooral de stad die je passeert op weg naar de veerboot naar Texel. Zo ook voor mij. Als je de stad binnenkomt zie je links langs de weg de stad liggen en aan de rechterkant het marinecomplex en de voormalige rijkswerf Willemsoord. Weinig interessant op het eerste oog, maar daarmee doe je de stad onrecht aan. Sinds het vertrek van de Koninklijke Marine naar een nieuwe werflocatie heeft het oude werfcomplex een nieuwe culturele en recreatieve invulling gekregen en is daarmee het cultureel centrum van de stad geworden. Maar vergeet ook niet de zuidrand van de stad. Daar liggen de forten van de Stelling van Den Helder, die ruim 200 jaar geleden in opdracht van Napoleon werden aangelegd om de strategisch gelegen havenplaats te beschermen tegen aanvallen over land.

Door het groen
Een goede plek om een mooie wandeling langs de forten van Den Helder te beginnen is Hotel Den Helder, een onooglijk complex net buiten het centrum van de stad. Op de parkeerplaats van dit hotel begonnen we op de bonnefooi aan een wandeling die ons westwaarts voerde in de richting van Fort Kijkduin. We liepen eerst richting de stad en sloegen daarna linksaf om een wandelpad over de Liniedijk te volgen. Lekker onverhard en door het groen. Na een kilometer wandelen kwamen we uit bij het Ziekenhuis. Daar liepen we omheen en bleven het schelpenpaadje volgen in de richting van de kust. Voor ons zagen we het Fort Erfprins liggen, dat in gebruik is bij de Marine. Rechts ligt een moderne woonwijk, die ligt op de plek waar ooit het oude dorp Helder lag.

Lange Jaap
Even vóór de dijk buigt het schelpenpaadje naar links en volgt het paadje een grasstrook tussen jonge wilgenbomen. Aan het eind komt het pad uit op een achter de dijk gelegen asfaltweg. Hier kun je direct met een trapje de dijk op om daar over het gras in de richting van het dorp Huisduinen te lopen. Rechts kijk je over de zee en de zandbank Noorderhaaks en links zie je de rode vuurtoren de “Lange Jaap” staan. Bij Huisduinen verlieten we de dijk en passeerden daarbij het Fort Kijkduin, dat in de jaren 1811-1813 werd gebouwd op een hoge duintop. Direct daarna begin je aan een afdaling richting de duinen.

Kroontjesbunker
In de duinen volgden we een schelpenpad dat ook langs de “Kroontjesbunker” komt. Deze bunker maakt geen deel van de stelling uit de Napoleontische tijd, maar werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers gebouwd om de bewegingen van vliegtuigen te observeren. Na een klein bosje sloegen we rechtsaf en volgden we nog een pad door de duinen. Nabij de katholieke begraafplaats kwamen we uit op de Duinweg en via de Jan Verfailleweg liepen we terug naar Hotel Den Helder.

Niet origineel
Zoals vaker nam ik de route op en onderweg had ik spijt dat ik de route niet had beschreven om op deze website te kunnen publiceren. Terug in het hotel bleek echter dat de route die we spontaan hadden gewandeld al door anderen was beschreven! De eerste vijf kilometer van de route was exact gelijk aan de route die Rob Wolfs en Rutger Burgers hebben gemaakt voor hun wandelgids Lopen langs linies! De volgende dag hadden we een fietstocht op Texel op het programma staan, zodat er geen tijd was voor het tweede deel van hun route. Maar wat het wel laat zien is dat soms routes zo voor de hand liggen dat moeilijk is om origineel te zijn. Wil je een aantrekkelijke en niet verharde route lopen dan heb je hier bijna geen andere keus!