WS78 naar de Heilige Eik

De eerste wandeltocht van WS78 in 2020 was voor mij niet naast de deur.  Daarom besloten Brigitte en ik om een overnachting te boeken in hotel Boschoord, een hotel waarvoor wij van de hotelketen Fletcher nog een voucher hadden liggen. Rond vijf uur ’s middags arriveerden we in het hotel dat we nog kenden van een overnachting in 2010. We kwamen binnen en zagen direct dat we niet de enige wandelaars waren die hier hun intrek hadden genomen. Ook Henri Floor en Coos Verburg gaven de voorkeur aan een hotelovernachting boven een vroege treinreis op zaterdagmorgen.

Heel Holland Bakt
De volgende ochtend waren we op tijd uit de veren. Tegen half negen arriveerden we in een oude leerfabriek die nu de bakkerij en het restaurant van meester patissier Robèrt van Beckhoven herbergt. In de bakkerij was Robèrt, die bekend is van Heel Holland Bakt, toevallig ook aan het werk. De startlocatie was wat onoverzichtelijk ingedeeld en ook bleek de koffie behoorlijk duur te zijn. Zoals gebruikelijk tijdens de eerste tocht in het nieuwe jaar werden er onderling gelukwensen uitgewisseld.

Kampina
Even voor negen uur ging ik naar buiten. Na de korte toespraak van Johan Hertgers gingen we op pad. We gingen het spoor over en liepen door het centrum van Oisterwijk . Vervolgens liepen we langs de Oisterwijkse vennen en het heidegebied Kampina. Na ruim 10 kilometer kwamen we uit bij de kampeerboerderij Anne-Marie Hoeve, waar dit keer de soep- en koffiepost was ingericht. Dit keer konden we binnen rusten. Zoals gebruikelijk stond er tijdens de eerste tocht van het jaar erwtensoep op het menu.

Naar de kapel
Na de soep ging ik verder we liepen nu in de richting van Spoordonk, passeerden we de A58 en kwamen uit op landgoed Het Baest, waar zich de kapel van Onze Lieve Vrouw van de Heilige Eik bevindt. Ik liep een stuk op met Annette Smit Bonouvrie die mij vroeg naar de spelling van mijn achternaam. Samen volgden we het pad richting de kapel. Ik kende dit stuk van een bedevaartsroute die ik in de hete zomer van 2018 heb verkend. We passeerden een houten hangbrug over de Beerze. Nu stond de beek vol water, maar ik had hem toen praktisch droog zien staan. Nabij de kapel volgden we de laatste staties van de kruisweg en bogen nabij de kapel rechtsaf en moesten daar een stuk door de modder. Later kwamen we wel bij de kapel en liepen we het grootste deel van de kruisweg.

Langs de Beerze
Daarna liepen we weer noordwaarts. Ik kwam nu Alfred Kling tegen die op de fiets de route controleerde. Via een golfterrein kwamen we uit bij zalencentrum De Stapperij, een horecacomplex dat ik een half jaar geleden ’s nachts heb bezocht tijdens de Kennedymars van de OLAT. Na een kop koffie en een stuk appelgebak ging ik verder. De route liep nu door Spoordonk en dan noordwaarts langs de Beerze. Ik had het moeilijk; een dreigende hielspoor speelde me parten. Gelukkig had ik morele ondersteuning van Alfred die weer een stuk met mij op fietste. Na 30 kilometer was ik weer terug op de kampeerboerderij. Het toen rond 3 uur.

Veel onverhard
Het laatste stuk van de route liep door het westelijk deel van de Oisterwijkse Vennen. Tot de rust liep ik op met een wandelaarster die maar door bleef kletsen. Bij de fruitpost bij Boshuis Venkraai besloot ik daarom iets langer over mijn manderijntje te doen. Met mijn gele hesje aan ging ik op pad naar het einde. We liepen nog langs enkele vennen en daarna door Oisterwijk. Om kwart over vijf was ik binnen. Laat voor mijn doen, maar wat wil je? De route was 40,9 kilometer lang en grotendeels  onverhard. Ook mijn pijnlijke voet maakte het er niet beter op. Het was een mooie route door een mooi gebied, die was uitgezet door twee ervaren routemakers van de OLAT.