Door de duinen van Castricum

Zaterdag 13 november 2021 organiseerde WS78 alweer de vierde wandeltocht van het seizoen 2021-2022. De nieuwe coronamaatregelen waren geen beletsel; die zouden pas na afloop van de tocht van kracht worden. Ik reisde daarom per trein naar Castricum om deel te nemen aan de Waterduinentocht, een pittige tocht van bijna 40,5 kilometer. Al in de trein kwam ik Karin tegen. Met haar zou ik dit keer oplopen.

IMG_4107a Duinmeer

Van Tienhovenhoeve
Voor de entree stond Johan Hertgers klaar om de QR-code te checken. De inschrijving was dit keer in een kleine kamer naast de ingang van de kantine van voetbalvereniging Vitesse ’22. Aangezien ik onderweg al koffie had gedronken ging ik al snel samen met Karin op weg. Het begin van de route liep dwars door Castricum, om daarna door parken aan de rand van het dorp en daarna via Bakkum uit te komen op de soep- en koffiepost, die gehuisvest was in een schuur van boerderij Van Tienhovenhoeve. Het is een prachtige boerderij die genoemd is naar oud-minister Gijsbert van Tienhoven, die in 1903 deze boerderij liet bouwen als compensatie voor de oude boerderij Het Zeeduin, die moest wijken voor de bouw van een ziekenhuiscomplex.

IMG_4118a Van TienhovenHerfstkleuren
Na een sneetje brood en kerriesoep gingen we al snel weer verder. We vervolgden de Heereweg en sloegen daarna linksaf om via de Haagscheweg in het duingebied uit te komen. We passeerden een meertje en gingen daarna rechtdoor. We genoten van de zon en de prachtige herfstkleuren van de bomen. Daarna volgde een lange tocht door de duinen richting Egmond aan Zee. Het pad was goed te lopen en bood volop gelegenheid om te genieten van het verre uitzicht in het duingebied.

IMG_4100a BakkumVerkeerd lopen
IMG_4114a VuurtorenNa zo’n 18 kilometer kwamen we uit in Egmond aan Zee. Hier ben ik het afgelopen jaar vaker geweest. We volgden nu de boulevard en gingen rusten in restaurant EAZEE. Bij binnenkomst troffen we Roland Weyers, die genoot van een nog voor hem onbekend biertje. We dronken koffie en ik nam er een appelgebak bij. Daarna gingen we verder, langs de vuurtoren en door het centrum van het dorp. Daar gingen we direct verkeerd. We sloegen bij het Kruidvat linksaf maar liepen te ver door. We keerden terug en volgden daarna de routebeschrijving. Toen we Egmond verlieten, gingen we wederom verkeerd. De pijl wees naar links en we volgden een onduidelijk doodlopend pad. Toen we terugkeerden werd ons duidelijk dat we links moesten aanhouden op een Y-splitsing. Ook verderop merkten we dat de bepijling hier en daar tot verwarring kan leiden. Een pijl rechtsaf plaatsen op een plek waar je rechtdoor moet is heel verwarrend!

IMG_4125a StrandEen hooglander
Op de terugweg liepen we weer door de duinen, het bos en soms over de Van Oldenborghweg, een klinkerweg. Na 29 kilometer keerden we terug naar de koffiepost. Daar troffen we Roland weer. Na deze rust kwamen hem later weer tegen en liepen we gezamenlijk naar het einde. De route liep nu over camping Bakkum, die nu voor de winter werd ontruimd. Na de camping volgde er weer een stuk duin met daarin een klim over mul zand naar het strand. Na een kilometer verlieten we het strand bij Castricum aan Zee. We volgden nu een fietspad langs de Zeeweg en daarna een route over bospaden. Toen het einde naderde merkte Karin op dat er Schotse hooglanders in de buurt waren. Het was reeds donker aan het worden, maar er liep onmiskenbaar een hooglander op ons pad! Ik wilde dit beest behoedzaam passeren, maar… toen ging mijn telefoon af. Het beest schrok hiervan en ik schrok ook omdat ik vreesde dat het beest zich tegen ons zou keren! Geschrokken liep ik met Roland en Karin naar het einde. Om even voor half zes kwamen we binnen. Het was een mooie maar pittige tocht. Maar ik moest even bijkomen van de schrik!