Ardennen: Wéris

Het ‘Stonehenge’ van de Ardennen

Wie vanuit Barvaux – gelegen in de buurt van Durbuy – naar het dorp Wéris rijdt, passeert een complex dolmen of megalieten. Net als de Drentse hunebedden waren het oorspronkelijk begraafplaatsen. Behalve dit complex zijn in en rond het dorp losse menhirs te vinden. Deze stenen zouden dateren uit de late steentijd, zo’n 5000 jaar vóór Christus. In het dorp is een klein museum te vinden waar je meer vinden over de geschiedenis van de megalieten van Wéris. Daarnaast is Wéris een mooi Ardens dorp, dat de eretitel van de “Mooiste dorpen van Wallonië” draagt. Alle reden dus om een wandeling te maken vanuit dit bijzondere dorp.

Blauw kruis
De wandeling start bij het Museum “La Maison de Mégalithes”, waar ook het vertrekpunt is van de lokale wandelroutes. Eén daarvan is opgenomen in de gids Wandeltochten in de Ardennen, een uitgave van het toerismebureau van Wallonië, waarin op basis van in het veld gemarkeerde routes 26 wandelingen zijn beschreven. Vanaf het museum volg je de route met het blauwe kruis en wandel je eerst in de richting van de Mariakapel, om daarna via de Rue du Mont het dorp uit te lopen.

Duivelsbed
Een eind verderop wordt de weg onverhard en nader je het bos. Daar verlaat je de wandelroute en sla je rechtsaf het bos in om met de rood/witte GR-markering te klimmen naar de ‘Haina steen’. Daar heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Daarna daal je weer af en keer je terug naar de onverharde weg. Naast deze weg bevindt zich aan de overkant het ‘Duivelsbed’. Bij het volgende kruispunt sla je rechtsaf en vervolg je de route met het blauwe kruis.

Pas-Bayard
Vanaf deze kruising blijf je steeds rechtdoor lopen. Je passeert een open heideveld en daarna volg je een brede onverharde weg door het bos. Voor wie 7,5 kilometer te veel is, is hier ook de mogelijkheid om rechts af te slaan en direct terug te keren naar Wéris. Wij liepen verder en sloegen pas rechtsaf aan het eind van het bos. Je volgt dan een onverharde weg omzoomd door hagen en loopt dan in de richting van de kapel ‘Pas-Bayard’. Helaas was deze Mariakapel gesloten. Kort daarna steek je de weg over en kun je via een met gele kruisen gemarkeerde route terugwandelen door de velden in de richting van Wéris. In het dorp passeer je de romaanse St. Walburgkerk en eindig je weer bij het museum. Hier is een terras waar je de wandeling kunt afsluiten met een lekker Ardens biertje.

Afstand: 7,5 km

Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk, hoogste punt: 400 meter, laagste punt: 265 meter. Alleen de klim naar de Haina steen is pittig, maar kun je bij slecht weer overslaan.

Bereikbaarheid: alleen per auto.

Routebeschrijving

Literatuur: Wandeltochten in de Ardennen, Uitgave van Wandelmagazin (2018), pp 30-31.

Meer informatie: op de website van Wallonië-België Tourisme. Inmiddels is ook de gids 20 Onvergetelijke wandeltochten verschenen.