Fuerteventura: Calderon Hondo

Wandelen langs vulkanen

Fuerteventura is het één na grootste Canarische eiland. Het is net als de overige eilanden ontstaan door vulkanische activiteit. Vooral als je het noordelijke deel van het eiland bezoekt valt je dit op. Fuerteventura is kaal – een gevolg van droogte in combinatie met de geiten die het eiland kaal hebben gevreten – maar ook bezaaid met vulkanisch gesteente. Verschillende bergen zijn in werkelijkheid uitgedoofde vulkanen. Tussen Lajares in het binnenland en de noordelijke havenplaats Corralejo ligt een reeks vulkaankegels te midden van een woestijnachtig grillig landschap. Ze zouden 8000 jaar geleden zijn ontstaan toen tussen beide plaatsen uit de aarde magma naar boven kwam.

Wandelen op Fuerteventura
Op het eiland zijn voldoende mogelijkheden om een flinke wandeling te maken. De beste tijd is tussen december en april, als het nog niet te warm is. Je moet wel voldoende water, eten en bescherming tegen de zon meenemen, want onderweg kom je maar weinig rustplaatsen tegen. Voor wie meerdere dagen op pad wil gaan kan natuurlijk kiezen voor de GR 131, een wandelpad dat alle Canarische eilanden doorkruist, maar op Fuerteventura loopt over een traject van 155 kilometer vanaf Corralejo in het noordoosten naar het schiereiland Jandia in het zuidwesten.

Een vulkaanwandeling
Net buiten Lajares, op weg naar het vakantiepark Origo Mare, vind je langs de kant van de weg een parkeerplaats met een bord die een rondwandeling rond de vulkanen Montañia Colorada en Calderon Hondo markeert. Wie geen zin heeft in wandelen kan er een korte kamelenrit maken. Wij gingen echter op weg om de vulkanen nader te bekijken. Het eerste deel van het pad is breed en loopt langs de zuidkant van de Montaña Colorada. Na het laatste keerpunt voor terreinwagens ga je verder over een met lavastenen aangelegd pad. Na circa drie kilometer kun je rechtsaf om een oude herdersberghut te bezoeken. Als je linksaf slaat beklim je de trappen naar een uitkijkpunt waar je een schitterend zicht hebt op de krater van de Calderon Hondo!

Uitkijken waar je loopt!
Als je hierna verder gaat over het pad dan krijg je verderop de keus om het aangelegde pad te volgen in de richting van de volgende bergen of linksaf te slaan en dan langs de Calderon Hondo door te lopen. Wij deden het laatste en kwamen daarna uit op een breder pad. Hier kun je ook weer linksaf om de berg op te gaan en een klim te maken naar de top. Wees voorzichtig, want het pad is niet overal gemakkelijk begaanbaar! Boven aangekomen zie je dat je bezig bent om via de noordkant van de vulkanen terug te lopen naar Lajares. Na nog een inkijk in de krater gingen we naar beneden en volgden daarna het brede pad terug naar de parkeerplaats. Wie dan dorst heeft gekregen kan even doorlopen in de richting van het dorp en aan de rechterkant van de weg bij het restaurantje van de surfschool Fuerte Vida neerploffen daar wat eten en drinken!

Afstand: 7,2 km

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld. Hoogste punt 269 m, laagste punt (bij de start) 80 m. Terrein: met lavastenen belegd pad, later onverhard pad. Op de vulkaan een met kiezels bezaaid pad.

Bereikbaarheid: parkeren langs de weg van Lajares naar Majanicho en Origo Mare.

Literatuur: Rolf Goetz, Fuerteventura. De mooiste kust- en bergwandelingen. Rother Wandelgidsen. (Delft: Elmar, 2014, 1e druk), ISBN 978 90389 24502 (p. 36-39).