Naar de Veluwe Wandeltocht

Op zaterdag 13 mei j.l. werd in Nijkerk voor de 63e keer de Veluwe Wandeltocht georganiseerd, een van de grotere wandeltochten van Nederland. Ik was er nog nooit geweest en daarom leek het me leuk om er eens een kijkje te gaan nemen. Rond half acht ’s-ochtends stapte ik in Lelystad op de bus naar Harderwijk, om daar over te stappen op de trein. Vanaf het station van Nijkerk was het niet ver lopen naar de startlokatie, die was gevestigd in de manege Luxool. Het grote terrein vóór de manege en de hal beloofden wat. Toen ik er even na half negen binnenstapte was het er nog rustig. Maar de inschrijving ging niet vlot. Mensen die digitaal wilden betalen moesten een QR-code scannen en dan op hun telefoon nog enkele handelingen verrichten. Met contant geld betalen – wat ik deed – ging wel een stuk sneller. Ik schreef in voor een wandeling van 30 kilometer.

IMG_5384a Veluwe WandeltochtDrinkbus
Na een kop koffie ging ik even na negen uur van start. We liepen onder een startboog door en daarna ging de route langs de sportvelden. Daarna volgde ik een anderhalve kilometer lange asfaltweg, de Bloemendaalseweg. Daar werd ik voorbij gerend door een groep hardlopers. Toen ze me allemaal voorbij waren vroeg een begeleider van de groep om wat water. Een hardloopster was gevallen en had haar been geschampt. Ik had een volle drinkbus bij me, maar in plaats van haar been schoon te spoelen maakte ze er gebruik van om even wat te drinken. Daarna liep ik verder en haalde ik steeds meer wandelaars in. De omgeving van Nijkerk is gevarieerd, veel weilanden en af en toe een stuk bos.

IMG_5387a Veluwe WandeltochtAnton van Meerveld
Na negen kilometer wandelen kwam ik uit bij de grote rust bij de boerderij van de familie Van Kempen. Daar nam ik nogmaals koffie en at ik mijn brood. Daarna ging ik verder. De route bracht me naar het Puttense buurtschap Huinen en daarna in de bossen van Putten. Daarna ging het zuidwaarts over de Drosteweg richting Voorthuizen. De rust op 14,7 kilometer liet ik voor wat het was. Later hoorde ik van Hermien van den Heuvel dat dit de boerderij van de dochter van Anton van Meerveld is. Met Anton heb ik in het verleden menig kilometer opgelopen. Helaas is hij zo’n anderhalf jaar geleden overleden.

IMG_5396a HeideAfgesloten wegen
IMG_5406a NijkerkVia drassige bospaden en een pad over een stuk hei liep ik terug naar de grote rust. Daar was het nu nog een stuk drukker geworden. Ook de 20 kilometer kwam hier langs. Via verharde wegen en enkele drassige bospaden liep ik terug naar Nijkerk. Na het passeren van de spoorwegovergang zag ik dat Nijkerk voor de gelegenheid in een feestelijke stemming was. Er zaten mensen aan de kant en ze klapten voor me. De route zou worden afgesloten voor verkeer, maar daar was toen ik er door kwam nog weinig van te merken. Via het centrum en de Spoorstraat liep ik terug naar de manege. Daar was het nu een drukte van jewelste. Op het moment dat ik de finish passeerde werd net het startschot gegeven voor de ouderen in de rolstoel. En binnen was het echt druk! De scholen moesten nog vertrekken voor hun tocht van 5 kilometer.

IMG_5415a Manege3500 deelnemers
Even na 3 uur liep ik terug naar het station. De Nijkerkse Veluwe Wandeltocht is een happening en heeft een gevarieerd parkoers. In totaal trok de tocht zo’n 3500 deelnemers. Het defilé van de schoolgroepen heb ik gelukkig kunnen ontlopen.

Eén reactie

  1. Vorig jaar heb ik voor het eerst de Veluwe Wandeltocht Nijkerk gelopen. Toen liep ik de 30 km en was ook terug net voordat de 5 km begon. Dit jaar liep ik met anderen, waaronder een jochie van 4 jaar, de 5 km. Dat is heel andere koek. Wel leuk door het zien van allerlei bekenden uit Nijkerk.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.