Titan RT, de hangbrug in de Harz

Vorig jaar liep ik in de Hunsrück over de Geierlaybrug, een 360 meter lange hangbrug die 100 meter boven het dal van de Mörsdorfer Bach hangt. Toen deze brug in oktober 2015 werd geopend was het de langste hangbrug ter wereld. Die eretitel moest de Geierlay anderhalf jaar later, in mei 2017, overdoen aan de Titan RT in de Harz, nabij de stuwdam in het Rappbodetal. De Titan RT, die maar liefst 458 meter lang is, heeft maar kort de eretitel mogen dragen. Drie maanden later werd in Zwitserland de 494 meter lange Charles Kuonenbrücke geopend. Toen we vakantie vierden in de Harz wilde ik na de Geierlay ook de Titan RT bezoeken.

Eenrichtingsverkeer
Toen we in augustus 2020 de brug bezochten was de wereld nog volop in de greep van de coronapandemie. Dit had ook gevolgen voor het bezoek aan de hangbrug. Om een veilige overtocht te kunnen garanderen kon je maar in één richting over de brug lopen. Een geluk is dat de brug parallel ligt aan de weg boven de stuwdam, waardoor je geen rekening hoeft te houden met speciale vertrektijden, zoals nu op de Geyerlay wel het geval is.

Kaartje kopen
Aan de noordzijde van de brug, is momenteel een tweede grote parkeerplaats in aanbouw. Hier zul je betaald moeten parkeren. Wij reden vanuit Elbingerode over de stuwdam naar de andere zijde en parkeerden daar op een (gratis) parkeerplek langs de weg. Vanaf de auto liepen we vervolgens langs de weg over de stuwdam naar de entree van de brug. Toen ik me in de rij aansloot was het redelijk druk. Het duurde een kwartier voordat ik bij het toegangshek aankwam. Daar moest ik bij een automaat nog voor 6 euro een kaartje kopen. En, dat ging niet van een leien dakje! Toen er zes personen voor mij stonden waren ze juist bezig om de automaat weer te vullen met toegangskaartjes. Echter, toen de dame voor mij kaartjes wilde kopen, was het apparaat weer defect! Inmiddels had zich achter mij een lange rij gevormd. Blijkbaar moest bijna iedereen nog een kaartje kopen!

Bungeejumpen
Toen ik eenmaal het toegangspoortje was gepasseerd, begon het genieten. Genieten van het uitzicht de over het dal waarover de brug hangt, maar ook het mooie zicht op de stuwdam aan de rechterzijde. De constructie van de brug is anders dan zijn evenknie in de Hunsrück. Hij is horizontaal en je loopt hier over roosters in plaats van houten planken. Halverwege is een verbreding en een trap naar beneden. Hier kunnen liefhebbers van bungeejumpen hun waaghalzerij bedrijven! Het was rustig op de brug en ik kon al wiebelend mijn weg vervolgen naar de overkant.

Koffie
Nabij de brug is horeca aanwezig. Er is een voorziening bij de parkeerplaatsen en nabij het begin van de brug zijn enkele kramen om onder meer koffie te kopen. Zodra het aantal parkeerplaatsen verder is uitgebreid en de huidige coronabeperkingen weer zijn opgeheven zal het zeker drukker worden. Qua uitzicht biedt deze brug meer variatie dan de Geyerlay.

Wandelen
Rond de Titan RT zijn er volop wandelroutes te vinden. Als je op de borden kijkt zie je dat een rondgang in het dal circa 20 kilometer lang is. Ook kun je er een stempelkastje vinden van de Harzer Wandernadel. In de Harz zijn op markante plekken, 222 van die stempelkastjes te vinden. Door de stempels in een speciaal wandelboekje te verzamelen kun je speciale speldjes en oorkondes verdienen. Er zijn ook speciale speldjes voor routes zoals de Harzer Hexen-Stieg. Toch heb ik de indruk dat er qua wandelinfrastructuur nog een hoop te doen valt. Mooi gemarkeerde routes van circa 13 kilometer kwam ik hier niet tegen. Wel zijn er diverse lange afstandspaden. En, het stempelen voor de Wandernadel is natuurlijk heel bijzonder.

Eén reactie

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.