Wandelen-tag

Waarom wandel je?

Mijn interesse in wandelen begon in Nijmegen toen ik daar nog studeerde. In 1985 vatten enkele vrienden het plan op om de Vierdaagse te gaan lopen. In mei van dat jaar liep ik met ze de Kaloramamars en wel de grootste afstand van 30 kilometer. En dat had ik geweten!! Ik had een week spierpijn en desondanks ging ik verder. Van het lopen van de Vierdaagse kwam het echter nog niet; ik had in juli een betaalde klus waarmee ik mijn vakantie naar Griekenland kon betalen. Een jaar later ben ik het wat serieuzer gaan aanpakken. Ik liep toen mijn eerste Kennedymars (80 km) en mijn eerste Vierdaagse. Daarnaast liep ik ook wel eens een recreatieve route: de N70-route tussen Nijmegen en de Duitse grens. Deze oude wandelroute vind ik nog steeds een van de mooiste van Nederland.

Wanneer wandel je?

Wandeltochten loop ik meestal in het weekend, gemiddeld om de twee of drie weken. In de winterperiode tochten van 40 kilometer van WS78 en in de zomermaanden zo af en toe een Kennedymars. En dan een keer per jaar de Nijmeegse Vierdaagse. Daarbuiten loop ik in toenemende mate recreatieve tochten van ca. 10 à 15 kilometer, zoals de Trage Tochten en Groene Wissels en begeleid ik af een toe een wandelgroep van ouderen. Verder ben ik vorig jaar begonnen met het beschrijven van nieuwe wandelroutes in en om mijn woonplaats Lelystad en themaroutes elders in Nederland.

Waar wandel je het liefst?

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar gebieden die veel afwisseling bieden, zoals bos, heide en weilanden met onderweg ook interessante cultuurobjecten. Kortom, een wandeling met een verhaal. Net als de meeste wandelaars gaat mijn voorkeur uit naar de groene provincies.

Wandel je samen of alleen?

Eigenlijk heb ik geen voorkeur. Alleen wandelen is een manier om je hoofd leeg te maken en eens dieper na te denken over zaken die je bezig houden. Wandelen in een groep doe ik vooral voor de gezelligheid. Georganiseerde wandeltochten bieden een goede mix. Je kunt stukken alleen wandelen maar ook weer oplopen met (bekende) mensen die je onderweg tegenkomt. Daarbij zijn de meeste wandeltochten kleinschalig genoeg om te kunnen genieten van de mooie omgeving.

Wat is voor jou het perfecte wandelweer?

Eigenlijk is het meestal perfect wandelweer. In de winter kleed je je erop en in de zomermaanden is het heerlijk om in een korte broek en een t-shirt te lopen. Alleen regen en harde wind probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Wat neem je mee tijdens je wandeling?

Een rugzak met daarin brood en in de zomer bidons of een camelback met water. Verder een camera aan mijn riem om onderweg te fotograferen en een garmin om een route op te meten. Bij wisselvallig weer regenkleding en een paraplu. Een noodponcho is altijd handig om bij te hebben.

Wat is jouw wandeltempo?

Dit is afhankelijk van de soort wandeling die ik maak. Bij een Kennedymars start ik meestal boven de 6 kilometer per uur en hoop ik uiteindelijk op een gemiddeld looptempo van 5,5 kilometer per uur te eindigen. Bij een recreatieve wandeling maakt neem ik te tijd om onderweg foto’s te maken en te rusten op een bankje of bij een horecagelegenheid. Mijn looptempo ligt dan op 5 kilometer per uur.

Op welke schoenen wandel je?

Meestal op professionele wandelschoenen, categorie A. De laatste jaren liep ik hetzij op Meindl of Salomon. Daarnaast heb een aantal jaren geleden in Oostenrijk stevige bergschoenen (categorie C) gekocht. Deze gebruik ik vooral op vakantie en in Nederland bij het uitzetten van wandelroutes. Ze zijn ook een goede bescherming tegen brandnetels en bramenstruiken.

Wandel je liefst verhard of onverhard?

De ideale mix is beiden. Voor echte prestatietochten heeft verhard (en dan vooral goede asfaltpaden) de voorkeur. Maar om het land beter te ontdekken bieden onverharde paden meer mogelijkheden. Een lekker zacht bospad of graspad is dan heerlijk. Van kiezel- of puinpaden ben ik minder gecharmeerd, zeker als ik al de nodige kilometers er op heb zitten.

Wanneer is een wandeling voor jou geslaagd?

Als het een mooie route was met voldoende afwisseling van natuur en cultuur en onderweg goede rustgelegenheden. Als ik het kan afsluiten met een lekker biertje dan is het helemaal top!

Geef de “Wandelen-Tag” door

Vind je de Wandelen-Tag ook leuk om in te vullen? Dan kan je de vragen van Vera Wandelt gebruiken en beantwoorden.

Links:

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

5 reacties

  1. Wat leuk dat jij de wandelen-tag hebt overgenomen. Echt heel tof dat je elk jaar de Nijmeegse vierdaagse loopt. Een noodponcho is wel erg handig.
    Bedankt voor het doorlinken naar mijn blog.
    Fijne avond.
    Groetjes Jeanine.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.