Vierdaagse 2017: voor het eerst op de veertig

Morgen begint de 101e editie van de Vierdaagse van Nijmegen. Voor mij is het evenement al lang geen uitdaging meer, ik heb hem inmiddels al 26 keer uitgelopen en weet dus waar ik aan begin en wanneer deze zal eindigen, namelijk op vrijdagmiddag op de St. Annastraat. Vanaf het echte begin van mijn wandelcarrière in 1986 liep ik de 50 kilometer, de verplichte afstand voor mannen tot 50 jaar. Ook al mocht ik gezien mijn leeftijd al enkele jaren volstaan met 40 kilometer, ik wilde de 25 Vierdaagses volmaken op de 50. Dat moment kwam twee jaar geleden, in 2015.

Vorig jaar waagde ik mij aan de 55 kilometer, iets wat me gelukt is, maar wat wel een behoorlijke beproeving was. Met name woensdag 20 juli 2016 zal ik nooit meer vergeten. Die dag was de eerste tropische dag van dat jaar en toen liepen we ruim 57 kilometer. Vooral de terugweg vanuit Druten naar Beuningen was zwaar, maar ook daarna viel het niet mee. Achteraf kwam ik tot de slotsom dat deze 100e Vierdaagse vooral in het teken stond van lopen en slapen. Voor veel gezelligheid na binnenkomst was eigenlijk geen tijd. En het verschrikkelijkst vond ik de intocht, waarbij voor mij de lol werd verpest door de politie die de hele breedte van de Annastraat nodig had, waardoor we geen kant op konden. Na deze 100e Vierdaagse kwam bij mij de vraag op, wat ga ik doen? En mijn antwoord was, terug naar de veertig.

Ik weet dat 40 kilometer lopen betekent dat ik meer drukte zal tegenkomen. Anderzijds betekent het ook meer tijd voor rust (afhankelijk van de vroege of late start één of twee uur extra nachtrust) en andere parkoersen. Vooral verheug ik me op de kennismaking met Linden, waar ik al zoveel verhalen over heb gehoord hoe leuk dat is. En natuurlijk ook ben ik benieuwd wat voor type wandelaars ik tegen zal komen. In plaats van de bikkels van de 50 (of 55) vooral vrouwen en ouderen. Bij hen staat – naar ik aanneem – het genieten voorop en minder het presteren.

Het nadeel is dat ik dit jaar niet samen met mijn vaste wandelmaat Stan zal lopen. Hij gaf de voorkeur aan de 50 kilometer, zodat we maar moeten afwachten of we elkaar onderweg zullen treffen. Een ding staat voor mij vast: ook deze Vierdaagse zal anders zijn als de voorgaande edities. De nadruk ligt dit keer minder op prestatie en meer op deelname. En nu ik op het punt sta om aan de Vierdaagse te beginnen voel ik ook minder druk. Het wordt opnieuw warm, maar dat zal me niet deren. Komende dagen zal ik op deze plek verslag doen van mijn eerste veertig.

Eén reactie

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.